You are currently viewing Zdrowe słodkości – jak zmienić tradycyjne ciasta i desery w bardziej fit?

Zdrowe słodkości – jak zmienić tradycyjne ciasta i desery w bardziej fit?

Zdrowe słodkości – Jak zamienić tradycyjne desery na bardziej fit

Na początku zmiany stylu życia na zdrowszy, wielbiciele słodyczy mogą mieć problem z rezygnacją ze swoich „cukrowych przyjaciół”.

Mamy jednak na to radę – słodycze w wersji fit. Są zdrowsze, mniej kaloryczne i równie pyszne!

Zacznijmy na początku od tego czym zastąpić cukier?

Używajmy ksylitolu, mallitolu, erytrytolu, stewii, syropu klonowego, melasy, a nawet miodu, syropu daktylowego i innych. Wiele domowych deserów można także zrobić na bazie daktyli czy słodkiego, dojrzałego banana.

Mąkę pszenną spróbujmy zastąpić inną, zdrowszą i bardziej wartościową, jak np. mąką owsianką, gryczaną, razową, żytnią, pełnoziarnistą, kokosową, orkiszową.

Warto zadbać o dodatek do fit deserów orzechów, świeżych owoców, nasion chia czy siemienia lnianego.

Tłuszcz roślinny, czy inne produkty pochodzenia zwierzęcego w ciastach możemy natomiast zastąpić napojami roślinnymi, jak np. napój kokosowy, migdałowy itd.

Ciasta możemy tez robić na bazie składników, których absolutnie nie kojarzymy z ciastami, takich jak, np. piernik z pomidorów z puszki, brownie z cukinii, kaszy jaglanej czy też z fasoli.

Przykładowe przepisy na fit wypieki, które musisz wypróbować!

Brownie fasolowe

– 2 puszki czerwonej fasoli (1 puszka = 400 g),
– 4 jaja,
– 2 dojrzałe banany,
– 3 łyżki gorzkiego kakao,
– 3/4 szklanki ksylitolu,
– półtorej łyżeczki sody lub proszku do pieczenia,
– 3 łyżki oleju (np. rzepakowego)

Polewa:

– gorzka czekolada,
– 1/4 szklanki mleka/ napoju roślinnego,
– dwie łyżki kakao,
– ksylitol według gustu

Przygotowanie:

Rozgrzać piekarnik do 180 stopni. Następnie opłukać dokładnie fasolę i przełożyć ją do dużej miski. Dodać do niej jaja, olej, rozgniecione widelcem banany, kakao, sodę i ksylitol. Dokładnie miksować nawet 10 minut (jeśli masa nie będzie dostatecznie roztarta, może się kruszyć po upieczeniu).

Gotową już masę przelewamy do dwóch keksówek i umieszczamy w piekarniku na 40 – 60 minut (po wyciągnięciu z piekarnika ciasto z fasoli może być trochę płynne, gdy się ochłodzi konsystencja się poprawia). Pod koniec pieczenia na patelni przygotowujemy polewę rozpuszczając czekoladę i mieszając ją z kakao i mlekiem.

Upieczone ciasto polewamy polewą. Najlepiej smakuje po przestaniu kilku godzin w lodówce. Gotowe brownie z fasoli jest bardzo mięciutkie, puszyste, nie kruszy się i ma mocno czekoladowy smak.

Piernik z pomidorów

Składniki:

– 1 szklanka obranych pomidorów z puszki
– 2 szklanki mąki (np.  orkiszowa)
– ½ szklanki ksylitolu lub innego słodzidła
– łyżka gorzkiego kakao
-1 bardzo dojrzały średni banan
– 1 łyżeczka sody
– 1 łyżka octu jabłkowego
– 1 łyżeczka cynamonu
– 1/2 łyżeczki imbiru
– szczypta goździków mielonych
– szczypta gałki muszkatołowej
– szczypta soli
– 1/2 szklanki oleju, np. rzepakowego
– orzechy włoskie, domowe powidła śliwkowe (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Nagrzewać piekarnik do 180 stopni. Wymieszać suche składniki oprócz sody – mąkę, przyprawy, kakao. Zblendować pomidory, banana, cukier i olej. Wlać ocet jabłkowy i sodę. Powinna się pojawić piana. Reakcja chemiczna, która zachodzi dba o to, aby piernik był puszysty. Wszystko razem połączyć, jeszcze chwilę mieszać, wyłożyć od środka powidłami śliwkowymi i dodać pokruszone orzechy. Piec w 180 stopniach przez 50 min.

 Fit ciasto jogurtowe z owocami i cynamonem


Składniki:

-2 szklanki mąki jaglanej

– 2 jajka

– 300 g jogurtu naturalnego

– 4 łyżki oleju rzepakowego

– pół szklanki ksylitolu

– 75 g śliwek
– 75 g jabłek kwaśnych

– łyżeczka proszku do pieczenia

– łyżka cynamonu

Przygotowanie:

Nastawić piekarnik na 180 stopni (góra dół). Śliwki i jabłka umyć, przekroić na połówki, usunąć pestki, gniazda nasienne, a z jabłek dodatkowo skórki. Jaja zmiksować na puszystą masę. Powoli dodawać ksylitol wciąż miksując. Dodać jogurt, olej i dalej miksować. Na koniec dodać mąkę z proszkiem do pieczenia oraz cynamonem i zmiksować masę na małych obrotach. Przelać masę do formy, na wierzchu ułożyć połówki śliwek i jabłek. Piec w piekarniku przez ok. 40 minut.

Miłego eksperymentowania w kuchni i smacznego!!!

Dodaj komentarz