You are currently viewing Jak przestać jeść słodycze?

Jak przestać jeść słodycze?

Słodki smak może wpływać na organizm na różne sposoby, zarówno krótko- jak
i długoterminowo. W artykule zostanie poruszone kilka aspektów wpływu słodkiego smaku na organizm.

Często trudno jest opanować chęć na słodkie. Jest to uwarunkowane ewolucyjnie. Organizm wykształcił mechanizmy, które kiedyś miały chronić przed głodem. Słodycze, to połączenie cukru i tłuszczu jest to bardzo atrakcyjne połączenie, ponieważ oba składniki są wysokoenergetyczne i dostarczają dużo energii.
W dawnych czasach nigdy nie wiadomo było kiedy mogą wystąpić niesprzyjające warunki, nie było sklepów w których można było kupić jedzenie. Więc organizm aby przeżyć już zawczasu nauczył się magazynować energię na czas głodu i szukać produktów, które są wysokoenergetyczne. O
rganizm wytwarza wtedy “hormony szczęścia” kiedy dostarczymy coś słodkiego.

Jakie funkcje pełnią słodycze?

Słodycze dają szybką ulgę, mogą łagodzić stres. W psychologii nazwano to wzmocnieniem krótkoterminowym. Kiedy w życiu pojawia się stres lub w związku
z szybkim tempem życia nie mamy kiedy zjeść sięgamy po najłatwiej dostępne źródła energii, które dadzą szybki zastrzyk energii. Jednocześnie jedzenie słodyczy nie ma konsekwencji długoterminowych.  Dopiero po jakimś czasie możemy zobaczyć dodatkowe kilogramy nie dzieje się to w ciągu jednego dnia. Jedzenie słodyczy może więc stać się rozwiązaniem na problemy, a później wyuczonym nawykiem, który trudno zmienić.

Dodatkowo w dzieciństwie często słodycze są utożsamiane z nagrodą za coś co jako małe dzieci zrobimy. Jednocześnie są ograniczane na co dzień więc uczymy się traktować słodycze jako nagrodę lub rozwiązanie na smutki. 

Wpływ słodkiego na organizm 

Słodkie przekąski często powodują nagły wzrost poziomu glukozy we krwi.
W odpowiedzi na wysoki poziom cukru we krwi (glikemie) dochodzi do wyrzutu dużej ilości insuliny. Wyrzut insuliny powoduje szybki spadek poziomu cukru we krwi, który jest często odczuwany jako głód. Wtedy organizm skłania do sięgania po przekąski, które często są wysokoenergetyczne i dostarczają szybko przyswajalnej energii. Insulina powoduje związanie wolnych cząsteczek glukozy w glikogen i odłożenie
„na później” w wątrobie, mięśniach lub w postaci tkanki tłuszczowej. 

We współczesnym świecie jedzenie pełni dużo więcej funkcji niż tylko:

  • odżywczą.
  • służy do wyrażenia sympatii,
  • wdzięczności,
  • do świętowania różnych wydarzeń urodzin, świąt itd. 

Dlaczego warto przestać jeść słodycze?

  • wartość energetyczna tej grupy produktów jest bardzo duża. 

  • słodycze dostarczają znikomą ilość  witamin i składników mineralnych. 

  • są źródłem pustych kalorii, które poza wysoką wartością energetyczną, nie dostarczają do organizmu żadnej wartości odżywczej. 

  • w zależności od rodzaju słodyczy, w ich skład wchodzą przede wszystkim cukry dodane, tłuszcze trans lub ich połączenie. 

  • powodują choroby metaboliczne np. otyłość, choroby serca, zaburzenia lipidowe, innsulinooprność

Jak już wiesz dlaczego często masz ochotę na słodkie to przejdźmy jak nauczyć się panować nad zachciankami. Za chwilę dowiesz się, jak przestać jeść słodycze.

Najlepszą drogą do zerwania ze słodyczami nie jest zaprzestanie jedzenia  słodyczy do końca życia lub przechodzenie na długotrwałą restrykcyjną dietę. Poza czynnikami hormonalnymi, są psychologiczne. Psychologia jest bardzo ważna kiedy coś zakazujemy sobie to automatycznie staje się to atrakcyjne. Często tak jest, że jeśli nadmiernie staramy się coś wykluczyć myśli same przychodzą i coraz więcej uwagi temu poświęcamy, coraz częściej widzimy przepisy z tym składnikiem choć wcześniej rzadko w naszej diecie występował konkretny produkt. 

Zastanów się, skąd jest potrzeba jedzenia słodkości i pomyśl, czy rzeczywiście musisz zjeść cukier? A może poprawę humoru można uzyskać w inny sposób,  zmienić schematy?

Słodycze często kojarzą się z nazwą comfort food, czyli pełnią funkcje psychologiczne. Pierwszym krokiem do wyeliminowania jedzenia słodyczy
w chwilach gorszego nastroju jest umiejętność rozpoznawania tych momentów. Naucz się rozpoznawać fizjologiczne objawy głodu.

Jeśli uważasz, że czujesz głód i myślisz o czekoladzie schowanej w szafce – zadaj sobie pytanie: „Czy zjadłbyś teraz orzechy , owoce?”.

Jeśli odpowiedź jest twierdząca: to głód i wtedy potrzebujesz jedzenia. Warto wtedy zjeść wartościowy posiłek, który zaspokoi głód. Możesz dodać produkty, które mają smak słodki jak np. owoce do owsianki, czy zrobić omlet na słodko z kostką gorzkiej czekolady.

Jeśli  odpowiedź na pytanie jest “nie”, to oznacza zachciankę i dobrym pomysłem będzie odczekać ok. 30 min napić się wody aby wypełnić żołądek, zająć się czymś
i przeczekać zachciankę.

Zdrowe zamienniki słodyczy

Podczas eliminacji słodyczy, często pozostaje silna chęć na słodycze. Producenci coraz częściej próbują stworzyć fit słodycze, które chętnie będziemy kupować na diecie i po jej skończeniu jeśli najdzie ochota. Cukier zastępowany jest słodzikami, które mają mało kalorii lub ich brak. Może być to dobry sposób na zmianę nawyków
i normalizację masy ciała. Ale czy jest to zdrowe i czy rzeczywiście pomaga
w odchudzania i jakie słodziki sprzyjają odchudzaniu to już jest temat na inny artykuł.

Pamiętaj za nim zaczniesz stosować słodziki dowiedz się o nich więcej. Mogą
u niektórych osób powodować dolegliwości. Ważne jest też czy mogą być stosowane w wysokich temperaturach.

Sprawdź czy nie jesz zbyt mało

Wyżej zostały opisane mechanizmy dlaczego mamy słabość do słodkiego. Poza wyuczonymi nawykami, często słabość do słodkiego jest spowodowana złą dietą. Duże ograniczenia kaloryczne powoduje, że organizm musi walczyć o pożywienie (energię). Dlatego zaczynają uruchamiać się mechanizmy, które mają wspomóc organizm w tym trudnym czasie i przetrwać. Kiedy uruchomią się mechanizmy obronne możemy odczuwać większy głód, być bardziej podatni na wysokokaloryczną żywność. Dodatkowo jeśli będziemy podejmować nadmierny wysiłek obciążymy organizm. Kiedy to się stanie utrudni to odchudzanie. Po
pewnym czasie organizm może się zbuntować.

Regularność

Pomóc w ograniczeniu słodyczy może też regularność. Jeśli nie dopuścisz do głodu tylko będziesz spożywać posiłki o określonej porze to wtedy nie będzie potrzeby dostarczenia szybko energii z łatwo dostępnych źródeł. 

Czas

Zmiana nawyków to długotrwały proces, dlatego warto dać sobie czas na wprowadzenie zmian w życiu. Radykalne ograniczenia mogą powodować frustrację
i powrót do starych przyzwyczajeń. Stopniowa redukcja pomoże organizmowi dostosować się do zmiany i uniknąć nagłego odczucia braku słodyczy.

Wybieraj zdrowsze alternatywy dla słodkich przekąsek

Jeśli uwielbiasz słodki smak i nie jesteś w stanie wyeliminować go ze swojej diety, nie musisz w pełni rezygnować z ulubionej przyjemności. Zmień na zdrowe słodkości najlepiej własnej roboty. 

Zwracaj uwagę, co masz w koszyku 

Łatwiej utrzymać dyscyplinę i nie sięgać po słodycze, gdy po prostu nie ma ich
w domu. Wyjście do sklepu specjalnie po coś słodkiego może skutecznie zniechęcić. Dlatego będąc w sklepie, nie kupuj żadnych słodyczy. Jeśli często jesz na mieście to nic nie stoi na przeszkodzie aby zamiast kupować batony kupić owoce np. banana lub wziąć ze sobą z domu. 

Warto pamiętać, że każdy ma pokusy. Ważne żeby kiedy zwątpienie przyjdzie nie porzucić postanowienia i wrócić jak najszybciej do zdrowej diety. 

Jeżeli zastanawiasz się nad zmianą, a może chcesz skutecznie schudnąć? 

CZYTAJ DALEJ

Dodaj komentarz