You are currently viewing Jak dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne w wieku podeszłym – co możemy zrobić dla bliskich?

Jak dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne w wieku podeszłym – co możemy zrobić dla bliskich?

Starzenie się to naturalny proces, który zachodzi w organizmie każdego z nas. Sposób w jaki  dbamy o  zdrowie fizyczne i psychiczne, ma istotny wpływ na jakość życia. Warto zrozumieć, że starość nie musi oznaczać utraty zdrowia ani ograniczenia aktywności. Poniżej kilka ważnych rzeczy, o których warto pamiętać aby długo cieszyć się zdrowiem. Z okazji zbliżającego się Święta babci i dziadka zachęcamy do przeczytania i świętowania z najbliższymi tych wyjątkowych chwil. 

Aktywność Fizyczna

Aktywność fizyczna jest ważnym elementem zdrowego starzenia się. Regularne ćwiczenia pomagają w utrzymaniu sprężystości mięśni, elastyczności stawów i ogólnej sprawności fizycznej. Spacer, joga, pływanie czy nordic walking to świetne formy aktywności, dostosowane do potrzeb seniorów.

Warto zachęcać osoby starsze do aktywności ponieważ często samotność lub brak obowiązku chodzenia do pracy bardzo ogranicza aktywność spontaniczną podejmowaną przez osoby starsze. Pamiętaj zawsze warto skonsultować z lekarzem przed rozpoczęciem bardziej wymagającej aktywności fizycznej. Każda aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na organizm nie musi być to trening siłowy. Zachęć osoby starsze do spacerów, wybierzcie się razem na zakupy na piechotę, zamiast windy użyjcie schodów.  

Dobrostan psychiczny 

Dlaczego na drugim miejscu? Osoby starsze przechodząc na emeryturę mogą czuć się niepotrzebne, całkowicie zmienia się ich dotychczasowy styl życia.

Społeczne relacje mają ogromne znaczenie dla zdrowia psychicznego. Aktywne uczestnictwo w społeczności, spotkania towarzyskie czy rozmowy z przyjaciółmi i rodziną pomagają zapobiegać izolacji społecznej i depresji. Działania w grupach hobbystycznych czy klubach mogą być doskonałym sposobem na nawiązywanie nowych relacji. 

Nie zapominaj o osobach starszych często mogą czuć się samotne. Warto pamiętać i cieszyć się czasem z bliskimi. W dzisiejszych czasach często w natłoku obowiązków zapominamy o wielu sprawach ale pamiętaj nie musisz wcale wybierać się w odwiedziny na kilka godzin liczy się pamięć i drobne codzienne sprawy, w których możesz pomóc. Zadzwoń po pracy lub w czasie przerwy osoby starsze bardzo się ucieszą, że mogą porozmawiać i, że ktoś o nich pamięta, będą czuć się potrzebne. Dobrym pomysłem na spędzanie razem czasu ale i ułatwienie codziennych czynności jest umówienie się na wspólne zakupy z osobami starszymi, które często nie mają siły wnieść ciężkich zakupów lub mają problemy z chodzeniem i mają problem z pójściem na zakupy. 

Stres i samotność 

Starość niesie za sobą różne wyzwania, jednak umiejętne radzenie sobie ze stresem jest kluczowe dla utrzymania dobrego samopoczucia. Dobrym pomysłem jest zadbanie o spokój wewnętrzny, wyciszenie się. Można osiągnąć to dzięki medytacji, jodze, czy nawet wybrać się na  krótki spacer i dotlenić organizm, mogą pomóc w zrelaksowaniu się i radzeniu sobie z życiowymi trudnościami. Dodatkowo podejmowanie dodatkowej aktywności sprzyja zachowaniu elastyczności i ogranicza ryzyko otyłości w podeszłym wieku. Nie raz pisaliśmy jak poważne konsekwencje na organizm może mieć stres. Warto jest zmniejszyć ilość stresu na ile to możliwe. Ważnym elementem utrzymania dobrego samopoczucia jest zbilansowana dieta, która będzie wspierać organizm aby dobrze funkcjonował oraz  zadbanie o właściwą ilość snu i jego jakość. 

Profilaktyka to Klucz do Długiego Życia

Regularne wizyty u lekarza, badania profilaktyczne oraz świadomość swojego stanu zdrowia pozwalają na wczesne wykrycie ewentualnych problemów i skuteczną interwencję. Systematyczne kontrole zdrowia obejmujące sprawdzenie ciśnienia krwi, poziomu cukru czy cholesterolu są kluczowe dla utrzymania zdrowego organizmu. Może jest to męczące pilnowanie wizyt i chodzenie na kolejne wizyty. Ale można pomyśleć o tym inaczej nie traktować tego jako przykry obowiązek,  ale możliwość zadbania o Siebie i poprawę zdrowia oraz możliwość wyjścia z domu. Często jeśli nie ma powodu wyjść z domu, nie musimy czegoś załatwić zostajemy w domu, jest to doskonała okazja do wyjścia i spotkania się z ludźmi i rozruszania się.

Rozwijanie Pasji i Zainteresowań

Nie ma lepszego czasu na rozwijanie pasji i zainteresowań kiedy już jesteśmy na emeryturze i nie musimy biec do szkoły, pracy i nie mamy natłoku obowiązków możemy w końcu zająć się tym co odkładaliśmy zawsze na później. Niezależnie czy to malowanie, czytanie, ogrodnictwo czy nauka nowego języka – angażowanie się w aktywności, które sprawiają przyjemność, jest kluczowe dla zachowania dobrego samopoczucia i zdrowia. Pamiętaj nigdy nie jest za późno na spełnienie marzeń, nauczenie się czegoś nowego. Nie tylko dowiemy się czegoś nowego ale w ten sposób możemy poprawić pamięć i koncentrację, która jest tak ważna  na każdym etapie życia i przeciwdziałać chorobom wieku starczego.  

Dbając o zdrową dietę, regularną aktywność fizyczną, utrzymywanie społecznych relacji oraz zmniejszenie stresu,  cieszyć się można życiem przez wiele lat, nawet w podeszłym wieku. Starość nie musi oznaczać smutku, samotności i choroby. Zmiana nastawienia i dbanie o zdrowie mogą sprawić, że będzie to czas nowych możliwości, rozwijanie pasji, zainteresowań i spełniania marzeń, które odkładaliśmy oraz możliwość cieszenia się odpoczynkiem .

Więc pamiętajcie przypominajcie osobom starszym, że są ważne, wartościowe, że mają po co żyć i dla kogo – zwłaszcza dla wnuków. Dlatego pamiętajcie w ten szczególny dzień o babci i dziadku i nie zapomnijcie zadzwonić złożyć życzeń jeśli nie macie możliwości odwiedzić. Babcia i dziadek na pewno docenią pamięć i sprawi im to wiele radości. A już niedługo następny artykuł 🙂 Nie zapomnijcie zajrzeć. 

 

Jeżeli zastanawiasz się nad zmianą, a może chcesz skutecznie schudnąć? 

KLIKNIJ W LINK

Dodaj komentarz