You are currently viewing Hashimoto -jak sobie pomóc?

Hashimoto -jak sobie pomóc?

Zapadła diagnoza. Wyniki badań wskazują na to, że masz hashimoto. Lekarz
podpowiedział, że powinnam pozmieniać nawyki żywieniowe, aby pomóc tarczycy.


Co to Hashimoto?
Hashimoto-Zapalenie tarczycy, jest przewlekłe, opisane już ponad 100 lat temu, ale
wciąż nie jest znana nam etiopatogeneza. Obecnie jest najczęstszą chorobą
autoimmunologiczną I najczęstszym zaburzeniem endokrynnym, a także najczęstszą
przyczyną niedoczynności tarczycy.

Jak planować posiłki?
● Najważniejszą zasadą ,jeżeli przyjmujesz syntetyczną tyroksynę,musisz
pamiętać o przyjmowaniu jej na czczo i spożyciu śniadania dopiero 30-60 min
po
● pierwszym posiłkiem nie powinna być tylko kawa (ale nie jest ona całkowicie
wykluczona), ani produkty sojowe -ponieważ utrudniają wchłanianie tyroksyny
● spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia -bardzo ważna jest regularność
● dietę niskokaloryczną ale dostosowaną do Twojego dziennego
zapotrzebowania energetycznego,stylu i trybu życia -nie można się głodzić
tego Hashimoto bardzo nie lubi
● omijamy fast-foody, słodycze ,słodkie napoje i żywność wysoko przetworzoną
(nigdy tak naprawdę nie zgadniemy co jest w niej schowane)
● Białko-(jest bardzo ważne ponieważ z niego pozyskujemy niezbędne
aminokwasy)- powinno stanowić 10-15% wartości energetycznej,dostarczana
głównie w postaci chudych mięs (kurczak,królik, indyk), nabiału(jaja, chude
mleko i sery)- oczywiście z uwzględnieniem jeżeli masz nietolerancję laktozy
(nie zawsze Hashimoto=nietolerancja laktozy można to sprawdzić
badaniami).Bardzo dobrym źródłem białka będą też ryby(jednocześnie
dostarczą nam jodu,selenu , wit D oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe.
● Tłuszcze- głównie pochodzenia roślinnego (oleje,oliwa z oliwek,orzechy i
nasiona)
● Węglowodany złożone (pełnoziarniste produkty zbożowe,warzywa i
owoce).Tutaj nie musimy rezygnować z glutenu jeżeli nie ma do tego wskazań
w postaci innych schorzeń (np. celiakia)- nie jest poparte badaniami aby dieta
przy Hashimoto wykluczała produkty zawierające gluten.
● i aktywność fizyczna dodatkowa -czyli min 30 min (najlepiej 60min)
dodatkowej dziennej aktywności

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1568997214000196
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34969211/
https://ncez.pzh.gov.pl/choroba-a-dieta/choroby-tarczycy/niedoczynnosc-tarczycy-rola-zywienia-w-lec
zeniu/

Jeśli potrzebujesz więcej informacji. Zapisz się na konsultacje: https://poradniaeffecta.pl/konsultacja_online/

Dodaj komentarz